Basisprincipes JenaPlan 

De basisprincipes geven antwoord op de vraag: “waarom doen we de dingen zoals we ze doen.”
Ze zijn onderverdeeld in drie delen:

Over de mens

Elk mens is uniek en heeft een onvervangbare waarde. Iedereen heeft het recht om zijn of haar eigen identiteit te ontwikkelen, gekenmerkt door zelfstandigheid, kritisch bewustzijn, creativiteit en sociale rechtvaardigheid, ongeacht ras, geslacht, afkomst, of andere persoonlijke kenmerken. Het ontwikkelen van deze identiteit vereist persoonlijke relaties, zowel met anderen als met de wereld om ons heen, inclusief de natuur, cultuur en onzichtbare aspecten van de werkelijkheid. Bovendien wordt ieder mens erkend en benaderd als een totaal persoon.

Over de samenleving

Mensen moeten werken aan een samenleving die de waarde van ieder persoon respecteert en ruimte biedt voor iedereen om zichzelf te ontwikkelen. Ze moeten zorgen voor een samenleving waarin we eerlijk, vredig en op een positieve manier omgaan met verschillen en veranderingen. Het is ook belangrijk om de aarde goed te verzorgen en natuurlijke en culturele hulpbronnen op een verantwoorde manier te gebruiken, zodat toekomstige generaties er ook van kunnen profiteren.

Over de school

De school is een plek die zelfstandig werkt, maar ook beïnvloed wordt door de maatschappij en er invloed op heeft. Volwassenen in de school moeten de waarden over mensen en de samenleving gebruiken in hun werk. Wat de kinderen leren, komt zowel uit hun eigen ervaringen als uit belangrijke dingen uit de maatschappij. Het onderwijs wordt gegeven in situaties waarin kinderen kunnen praten, spelen, werken en vieren. Kinderen worden in groepen gezet op basis van leeftijd en ontwikkeling, zodat ze van elkaar kunnen leren. Er is een balans tussen zelfstandig leren en begeleiding om het niveau van de kinderen te verhogen. Wereldoriëntatie, waarbij kinderen ervaren en ontdekken, is belangrijk. Beoordelingen van kinderen gebeuren op basis van hun eigen ontwikkeling, en altijd in overleg met hen. Verandering en verbetering zijn een doorlopend proces, waarbij kinderen en volwassenen samen werken en leren.